Pagina's

zaterdag 3 mei 2014

VERJAARDAGSCADEAU ISA

Mijn lieve nichtje Isa wordt volgende week alweer 7! Omdat zij haar feestje vandaag al gevierd heeft, kan ik haar verjaardagscadeau posten!

Voor haar wilde ik graag zelf een cadeau maken, net zoals ik voor Nikki had gedaan. Dit keer had ik een pop met kleertjes in gedachten en misschien wel een bedje erbij. Toen mijn mams hoorde van mijn plannen, bood ze aan het cadeau samen te geven en dat is precies wat we vandaag gedaan hebben!

Ik was al vroeg met de voorbereidingen begonnen. Begin januari had ik al een patroon uitgezocht, stofjes uitgezocht uit mijn voorraad en wat stofjes besteld. Eind januari heb ik een bedje gekocht via Marktplaats en opgehaald in Almere. Het heeft precies dezelfde verhouding als de pop zou hebben (lang en smal), dus het leek wel alsof ie speciaal voor haar gemaakt was:


Doordat ik begin februari mijn enkel brak en mijn enkelbanden verrekte, kon ik pas in april aan het cadeau beginnen. Gelukkig kon ik veel zittend doen ;-)

Eerst maar eens alle stofjes voor de pop geknipt:


De vilten onderdelen zoals het haar, de schoentjes, baret en omslagdoek heb ik met de hand genaaid/geborduurd. Daarna kon de naaimachine snorren voor de pop zelf. Nog een heel gepriegel, omdat de armen en benen in het relatief kleine lijf gevouwen zaten. Eenmaal gekeerd en gevuld, keek een vrolijk meisje mij aan:


Omdat ze haar kleertjes natuurlijk wel moest kunnen meenemen naar Isa, heb ik een koffertje voor haar gekocht. Zaten eerst bakspulletjes in, maar heb hem zelf van binnen 'gestoffeerd':


Daarna heb ik het bedje aangepakt. Het zag er nog best netjes uit, maar ik had een ideetje zodat het beter bij elkaar en in Isa haar kamertje zou passen. Dus heb ik het hout geschuurd en geplamuurd, in de grijze grondverf gezet en twee keer afgewerkt met mat witte lak. Ik ben geen fantastische schilder, dus er zijn wel wat dingetjes die beter hadden gekund, maar goed... Her en der heb ik de randjes doorgeschuurd tot de grondverf of het hout weer te voorschijn kwam. Kon ik meteen wat van mij foutjes verbloemen....


Voor het bedje was nieuw beddengoed nodig, dus heb ik in IJmuiden schuimrubber gehaald voor de matras. Daarna een patroon voor de matrashoes, het kussentje en het dekbed getekend (rechttoe, recht aan, maar toch) en alles in elkaar genaaid: 


Omdat ik vond dat het koffertje en het bedje wel wat vrolijks konden gebruiken, heb ik een avondje met Fimo-klei gefröbeld. Daar kwamen een paar uitstekers uit het koffertje (de 'Margrietjes') goed van pas. De rest van de bloemetjes heb ik met de hand gevormd. 

Ik wilde ook haar naam op het koffertje en het bedje zetten, maar dan moest ik natuurlijk wel eerst een naam voor haar hebben ;-) Na een paar keer zoeken in baby-naam-sites op internet is het 'Fleur' geworden:


En dan het eindresultaat -tromgeroffel-.....

Fleur met al haar kleertjes:


Linksboven haar -ajour- gehaakte onderbroekje, horen ook sokjes bij, maar die staan niet op de foto. Rechtsboven haar pyjama, linksonder haar feestjurkje en rechtsonder haar spijkerjurkje. De spijkerstof komt van een oude legging van Isa. In het midden zie je Fleur in vol ornaat, deze kleren heeft ze uitgezocht voor Isa haar verjaardagsfeestje ;-)

De rest van de kleertjes gaan dus mee in haar eigen koffertje:


Heb ook nog een lief knuffelbeertje gevonden (was sleutelhanger...) en die op het laatste moment in haar koffertje gestopt. Welk klein meisje kan nou zonder knuffel?

Het bedje is ook helemaal af, netjes opgemaakt:


Fleur heeft haar bedje al getest en slaapt als een prinsesje!


Isa was heel erg blij met haar cadeaus. Ze heeft Fleur wel tig keer omgekleed vandaag en haar liefdevol met knuffelbeer in bed gestopt. Fleur is goed terechtgekomen ;-)

1 opmerking:

  1. Wat een leuke verjaardagscadeau is dit zeg! Heel erg mooi gemaakt en volgens mij ook erg leuk om te geven.

    BeantwoordenVerwijderen